Cenoter, gudenes badeplass

Før jeg begynner med det egentlige innlegget i dag vil jeg fortelle litt om oppholdet mitt her på sørlandet (hvor jeg er akkurat nå). Jeg bor hos en venn av meg, Andreas og vi gjør ikke stort. Kjører litt båt, bader litt, sånne ting. Men når jeg lå og solte meg før idag måtte Andreas selvfølgelig ta ett bilde av meg og sende det til tilfeldige personer på kontaktlisten min. En av de tilfeldige personene var læreren min. Ja som jeg gleder meg til skolestart.

Mens vi var i Mexico besøkte vi mange Cenoter. Cenoter er sinkhull under jorden som har rast sammen helt ned til grunnvannet. Dette skaper fantastiske badeplasser. Nå det var tørketid midt i ørkenen i Mexico og det ikke var en innsjø i mils omkrets da var det veldig fint for mayastammene å ha Cenoter. For indianerne var dette hellige plasser og det overrasker meg ikke når jeg så hvor utrolig vakkert det er der. Måten å komme dit på var som oftest å gå under bakken gjennom en litt mørk, ekkel grotte til du kom til et digert hulrom. Som en stor sal med en mini innsjø i midten. Det kom naturlig lys gjennom ett hull i taket så du kan tenke deg hvor vakkert ddet var der.

Dette innlegget ble publisert i Mexico, Sommer og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

