Jødehår

Da var jeg hjemme fra kassetur til Berlin og Krakow. Faen. Det er utrolig mange inntrykk og følelser, men alt i alt var det en veldig fin tur. Vi kom nærmere i klassen og hadde det veldig gøy på tross av mye jævelig kunnskap.
Raskt sammendrag:

Vi dro grytidlig fredag og kom fram rundt kl10. Vi fikk litt tid i Krakow og jeg dro på en kafe som heter Green Way, et veggis sted med insane god mat. Vi møttes forran Mariakirken og kjørte små el-biler med gale sjåfører til Schindlers fabrikk. Jeg satt forran med en veldig hyggelig polsk ung mann som skjørte som en gal… polakk? . På fabrikken var det et veldig fint museum og fabrikkens tider og nazismen. Vi dro tilbake på hotellet og skiftet. Vi ble kjørt i vår private buss til et annet hotell der vi fikk treretters middag og tradisjonell polsk dans og musikk. Danserne bød tilslutt opp folk fra publikom og det var veldig festelig.
Lørdag var det tidlig opp og rett til Auswitch. Det var en fin tur og vi hadde flink guide, men faen så jævelig. Vi var først i Birkenau, vi var flere som gråt og vi hadde en fin blosterseremoni der. Etter lunsj dro vi til andre delen av Auswitch. Der var værre. 2 fuckings tonn jødehår lå som et bølgende grått hav bak en glassvegg. Briller, koferter, kjøkkenredskaper, sko, klær, alt jødene hadde med seg for å starte et nytt liv… Alle brakkene, alle torturkamrene, alle bildene, alle arrene.. alle barna.Ved henrettelsesveggen hadde vi en ny seremoni og der sang jeg «Vinden Rider». Det ble veldig stemningsfult og det var fantastisk klang. Når jeg hørte den klangen og stemmen min som kastes seg mot veggene og slo tilbake mot meg da tenkte jeg hvordan skuddene også hadde kastet seg mot veggene, nesten knust de, før de spratt tilbake og slo i ørene til se som skøyt.
Når vi kjørte tilbake fikk vi litt mer tid i Krakow og jeg endte tilslutt opp på en liten jødisk kafe men vaeldig god tradisjonell jødemat.
Dagen etter våknet jeg, kom meg ut av senga, gikk på do og kastet opp. Til tross for det ble jeg med til saltgruvene. Det var utrolig vakkert der, men guiden var ikke så flink til å fortelle den spennende historien som faktisk befant seg mellom de salte veggene. Jeg kastet opp en gang til over 300m under bakken.
Den dagen skulle vi kjøre buss fra Krakow til Berlin så selvom jeg kastet opp to ganger på bussen gikk jeg ikke glipp av noe🙂 Når vi kom på hotellet tok jeg meg et varmt bad med badesalt fra saltgruvene, te og musikk. Neste dag var jeg frisk igjen.
På søndag besøkte vi kvinneleiren Ravensbrük. Det var gjort velsdig fint der, med masse minneseller og steder. Her hadde vi en vakker blomsterseremoni der vi kastet roser på vannet.
Vi kjørte til Berlin samme dag og vi fikk fri til å se byen. Jeg og noen søte jenter fra klassen soset litt rundt og fant bla. sovjetiske hatter og mine nye yndlingssko (damelakksko). Etter middag på hotellet ville jeg og mamma gå en kveldstur for vi visste at vi bodde i et av homsestrøkene. Vi gikk forbi en del interessante butikker med bla. grisemaske og birøkterdrakt og endte tilslutt opp på en bar hvor vi skålte med søte og hyggelige transer😀
Mandag, eller var det tirsdag, var vi på checkpoint Charlie og så rester av Berlin muren. Vi var også i Stasifengselet, men ett sted har jeg gått i surr med dagene. Det jeg vet i alle fall er at siste dagen mmøtte jeg Elise, Maria, Oda, Be El og Jakob I BERLIN fordi de startet turen sin da. Vi fikke en superkjempemegakoselig halvtime før jeg skulle møte på Hard Rock cafe for å spise siste måltidet i Berlin.
Så var det hjem igjen. Vi landet vel rundt 22, var vel hjemmer ca. 24 og hadde førstetime gym neste dag til vanlig grytidlig tid.
Tjohei det var en fin tur

Dette innlegget ble publisert i Høst og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jødehår

  1. Irmelin sier:

    Likte innlegget, vi hadde en nokså lik tur🙂

Legg igjen en kommentar

