Mystikeren Paulo Coelho (Norsk fordypningsoppgave)

Forord

Da jeg leste “ The Alkymist” første gang fikk jeg øynene opp for Paulo Coelhos litteratur. Jeg fortsatte med boken “Zahiren” og den ga meg et innblikk i religiøsiteten som lå bak de trykte sidene. Jeg oppdaget at ordene ikke bare var fiksjon, men at forfatteren bak mente noe med det. Jeg oppdaget “Divine Energy”, guddommelig energi, som Coelho kaller det. Dette interesserte meg og jeg ville lære mer om hva Coelho mener med symboler, åndelighet, kjærlighet og energi. Derfor så jeg denne fordypningsoppgaven som en perfekt mulighet.

Mystikk

Før jeg kunne skjønne hva slags religiøsitet jeg hadde med å gjøre, måtte jeg fordype meg i det jeg tenkte var mest relevant, mystikk. Begrepet mystisisme ble først tatt i bruk på 1500-tallet, men tradisjonene er mye eldre. Man kan spore det helt tilbake til grekerne i antikken. Mystikk er en tradisjon som har et mer personlig og subjektivt forhold til det guddommelige. For mystikere kan forholdet med Gud bli meditativ eller ekstatisk. Mystisisme finnes i omtrent alle religioner, men jeg skal ta for meg den kristne mystikken, siden Cohelo er kristen. Hovedperioden for den katolske mystisismen startet på 1200-tallet og varte helt til 1600-tallet. Likevel er det mange mystikere utenfor denne perioden. For kristne mystikere er det vanlig med en eller flere former for askese. For eksempel avholdenhet, noe som også er felles med bla. munker og nonner.

Det finnes mange former for kristen mystikk, men det er tre hovedretninger; Imitatio Christi, brudemystikken og Unio Mystica. Førstnevnte legger vekt på at gud er en impuls til forandring i sjelelivet, mens unio mystica er mystikere som har opplevd enhet med Gud. Brudemystikkeren derimot er et mer erotisk forhold til Gud og Kristus. Under dette igjen er det mange som bedriver sin egen form for mystikk og åndelighet. Paulo Coelho har sin helt egne måte å se kristendommen og det guddommelige på, men det kan også kalles kristen mystikk.

Paulo Coelhos liv

Paulo Coelho ble født 24. august 1947 i Rio de Janeiro i Brasil. Han hadde tidlig en drøm om å bli forfatter, mens han foreldre var stekt i mot dette. Som barn gikk han på en jesuittskole. Det vil si en skole i regi av en kristen ridderorden. Han nektet å følge de konservative tradisjonene som var vanlig i Brasil på denne tiden, og med dette grunnlaget sendte foreldrene hans han til et mentalsykehus i en alder av 17 år.  Han slapp ut etter tre år etter å ha forsøkt å rømme tre ganger.

Etter å ha studert juss ett år droppet han ut og viet seg til blomsterbarnkulturen. Han reiste rundt i Sør-Amerika, Mexico, Nord-Afrika og Europa som hippie, før han igjen vendte tilbake til Brasil som låtskriver. Han skrev tekster for flere kjente artister, bl.a. det brasilianske ikonet Raoul Seixas, Mens han skrev for Seixas ble han introdusert for arbeidet til den engelske mystikeren og magikeren Aleister Crowly. Han ble medlem av en gruppe, sammen med Seixas, som ønsket å lage et alternativt samfunn bygget på tankegangen til Crowley «Do what thou wilt’ shall be the whole of the Law.»

For å realisere drømmen om å bli forfatter måtte Coelho få en åpenbaring først. Under pilegrimsreisen til Santiago i 1986 fikk han denne åpenbaringen, en visjon der han møtte en mann han skulle møte to uker sener i Holland. Dette ble et vendepunkt i livet hans. I et intervju samme året ytret han: “Jeg var veldig fornøyd med det jeg gjorde. For å bruke en metafor fra Alkymisten: Jeg jobbet, hadde en person jeg elsket, jeg hadde penger, men jeg fullførte ikke drømmen min. Min drøm var, og er, å bli en forfatter.”

I 1982 skrev han sin første bok, ”Helvetes Arkiver”, men dette ble en total fiasko. Etter pilegrimsreisen i 86 skrev han ”Pilegrimsreisen” og ”Alkymisten” som ble en av verdens mestselgende bøker gjennom tidene. Etter dette har han skrevet rundt en bok i året og har blitt en verdenskjent forfatter.

Så hva har alt dette med kristen mystisisme å gjøre?

Paulo Coelho – kristen mystiker

Mens Coelho reiste rundt som hippie fikk han en betydelig interesse for orientalsk religion, mystisisme og hemmelige samfunn med egne kulter og livssyn.

Åpenbaringen under pilegrimsreisen til Santiago var starten på hans vei inn i kristen mystikk og som jeg nevnte tidligere møtte han en man, nærmere bestemt en jødisk forretningsmann. J. Coelho omtaler denne personen som sin Læremester. Som han selv sa: “Han er en jødisk foretningsmann, bare en jeg lærer av. Han er ikke en guru for en sekt, men heller en del av en gruppe, som tror på symbolenes språk”

Som Coelho nevner er J en del av en gruppe. Nærmere bestemt den katolske gruppen RAM, Regnus Agnus Mundi. Paulo refererer flere ganger til denne gruppen, men det finnes ingen bekreftelse på at gruppen faktisk eksisterer. Den beste måten å få et innsyn i Coelhos tanker på er ved å lese boken “The Valkyries”, som han skrev i 1992. Denne boken er skrevet selvbiografisk, det vil si at Paulo skriver om en reise som faktisk skjedde med han selv. Likevel er den skrevet i tredjeperson og man får følelsen av at kona hans er like mye hovedperson som han selv.  I denne boken møter vi bla. J og ser hvordan forholdet mellom han og Paulo både er et vennskap og et læremester-læregutt forhold. Helt i starten av boken får Paulo en oppgave av J. Uten at han får vite hva slags oppgave det er reiser han til Mojave-ørkenen i California. I og med at Paulo ikke er en fersk læregutt skjønner han at han skal finne skytsengelen sin og konversere med den.

Gjennom boken får man vite mye om hva slags “gruppe” av mystikere Coelho hører til. Denne Regnus Agnus Mundi gruppen ønsker å finne den riktige vei og følge symbolene Gud sender ut. Gjennom ritualer og seremonier vil disse menneskene komme nærmere Gud og utføre magi. Gruppen kaller seg selv for maguser, folk som utøver magi.

Akkurat dette med symbolenes språk blir tydelig beskrevet i “Alkymisten”. Coelho mener at alle har en skjebne og for at man skal leve ut denne skjebnen må man lese symbolene rundt oss, sendt fra Gud. “Jeg tror Gud snakker til oss gjennom symboler, et spesielt språk som vi bare kan forstå gjennom tro og språk.”

I både ”Alkymisten” og ”Valkyriene” bruker Coelho ørkenen som et viktig symbol. I ”Alkymisten” må hovedpersonen, en ung gutt fra Spania, reise gjennom ørkenen for å finne skatten han leter etter. Han møter på farer, fristelser og utfordringer. Akkurat som i ”Valkyriene” der Paulo selv må gjennom ørkenen for å finne sin engel. Dette minner om da Jesus gikk gjennom ørkenen i 40 dager og ble fristet av djevelen, møtte på farer og fikk mange utfordringer. Som resultat av Jesus sin vandring er ørkenen et viktig symbol for kristne mystikere.

Som jeg nevnte i forordet snakker Coelho om “ Divine Energy”, den evigvarende kjærligheten. Sånn jeg tolket det da jeg leste “Zahiren” var at kjærligheten er en større energi og alt stammer ned fra kjærlighet. På en måte kan man tolke det dit hen at Gud og kjærlighet er noenlunde det samme. Nå tenke jeg ikke bare på den kjærligheten som oppstår når man blir forelsket, men en energi som er rundt oss hele tiden og styrer våre handlinger.

Konklusjon

Gjennom denne oppgaven kan jeg konkludere at Paulo Coelho både er kristen og mystiker og jeg har fått mer innsikt i hva dette vil si. Denne innsikten gir meg en bedre forståelse av bøkene hans.

Jeg tror vi i vår tid har en søken etter det åndelige gjennom litteraturen, fordi det ikke i like stor grad tar del i hverdagen som før. Det er denne tidsånden som Coehlo treffer i sine bøker. Nettopp hans beskrivelse av åndelighet, energi og symboler, tror jeg er en viktig grunn til at bøkene hans har blitt så berømt.

Dette innlegget ble publisert i Vår 11 og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Mystikeren Paulo Coelho (Norsk fordypningsoppgave)

  1. ida sier:

    heeei, tusen takk dette hjalp meg veldig til min oppgave om alkymisten!! du reddet rett og slett livet mitt her, siste og avgjørdende rle fremføring før vitnemålet i 10.klasse

Legg igjen en kommentar

