Opptaksprøve

Da var innspurten av 10.klasse her. Jeg trodde den aldri ville komme. Jeg har søkt på musikklinja på Manglerud og det betyr jo at jeg får et tilbud om opptaksprøve. Jeg så det som en fin mulighet til å få et ekstra pluss så forrige onsdag dro jeg ikke opp til Nordberg. Selvfølgelig var jeg kjempe hes når jeg våknet den dagen, repciles ftw. Da jeg kom til Manglerud følte jeg meg helt lost. Ingen kjente ansikter, egentlig ingen ansikter i det hele tatt. Jeg stod i en tom gang og ante ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg soset litt rundt og plutselig fant jeg et kant navn: Rannveig ettellerannet som er rådgiver ellerno som har sendt ut alle mailene. Hun fortalte meg hvor jeg skulle gå så jeg gikk dit.

Jeg prøvde å finne et ledig øvingsrom jeg kunne varme opp i, men mislyktes. Så spurte jeg en man som så ut til å jobbe der som pratet litt med noen andre tydelig  nervøse ungdommer. jeg husker ikke hva han svarte, men en hyggelig, søt, rødhåra jente med en gitar på ryggen sa jeg kunne bli med henne så kunne hun vise meg et ledig rom. Vi snakket litt sammen og det var veldig deilig å ha noen å bruke tiden sin med. Klokken tikket, minuttene gikk og så var det tid for opptaksprøve, praktisk del. Jeg kom inn i et rom fylt med tre ventende damer, hvorav en av de var Rannveig. «Ja så hva skal vi høre i dag da?» Rannveig så ut til å lede det hele. «Umh, jeg skal starte med en jazzbalade av Billy Hollyday som heter Don’t Explain og så kommer en svensk folkesang». Kjøre på, det gikk greit til å starte med. Knipsinga funket, stemmen var ren og jeg fikke en ordentlig jazzklang i stemmen. Første sangen gikk som jeg hadde håpet. Andre sangen hadde en del krevende toner og jeg var litt bekymret for min midlertidige wiskystemme. Alt gikk tålelig, men den høyeste tonen ble litt rar, ikke sur, men litt sær bare.

Etter jeg hadde sunget spurte de meg noen spørsmål,  ba meg gjenta rytmer og melodier og ba med synge fra blad. Alt det gikk faktisk mye bedre enn forventet! Jeg møtte Elise og Be El etterhvert i tilleg til Magnus som går der og til min store overraskelse Laiver-Svein som tydeligvis jobber der.

Den teoretiske prøven var mye vanskeligere enn jeg trodde, men jeg tror det gikk greit for det. Alt i alt kunne hele greia gått bedre, men jeg er fornøyd nevertheless. Manglerud here I come!

Dette innlegget ble publisert i Skole, Vår 11 og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

