Spa’tak på Hattavare dag 1

Dag 1

Vi sto opp alt for tidlig og kom oss av sted til Gardemoen. En behagelig flytur med stort sett soving. Vi landet i Bardufoss og vi gikk ned trappen fra flyet, etter å ha flydd over noen ubeskrivelig vakre fjell. Det var det langt fra en slik flyplass vi var vandt med. Vi kom inn i ett lite rom og det var nesten hele flyplassen. Etter å ha fått bagasjen gikk vi til en av to busser som stod der, men det var visst den gale bussen og i det vi fikk vite det kjørte den vi skulle ha. Snille bussmannen ringte han som kjørte den andre bussen og den snudde og hentet oss. Det gjorde meg en smule perpleks. Jeg blir så glad i Norge når jeg ser hvor fantastisk vårt land er.

Vi møtte en smilende Alf Pedersen (bonden vår) i ”sentrum” av Øverbygd som besto omtrent av to bensinstasjoner, en coop, en frisør, en klesbutikk og et par hus. Mens vi kjørte viste han oss hvor kyrene hans går og hvor han har biene sine. Gården Hattavare ligger ganske nære en stor innsjø som er omringet av stolte, høyreiste fjell. På gården er det både hester, ville sauer og griser, hunder, høns og en katt. Vi bor i et lite sommer hus på loftet mens en annen søt jente som også er på spa’tak her, som for øvrig heter Hilde, bor på soverommet nede. I tilleg har huset en søt liten stue med ved ovn og et bord.

Vi gikk ned for å bade i en idyllisk liten bukt, omringet av disse fjellene. Det var kaldt, å så kaldt, men deilig var det. Vi fikk etter hvert litt arbeid som besto av å bygge opp et nedslitt grisehus. I og med at både jeg og Elise hadde fått ganske lite søvn fikk vi bare så vidt startet å sette opp et nytt tak før vi måtte ta kvelden. Vi fikk oss en time eller to på øyet før vi fikk god middag servert.

Dette innlegget ble publisert i Grønt spa'tak, Happy hour, Natur og Ungdom, Politikk, Reise, Sommer 11 og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.