Jeg er ikke et prakteksemplar

Som du sikkert vet er jeg medlem av miljøbevegelsen ved at jeg er med i Natur og ungdom. Jeg mener man burde satse mer på miljøet og at folk generelt burde bli mer miljøvennlige rett og slett fordi jorda går under om vi ikke gjør det. Det er jo så mye man kan gjøre for å bedre måten man lever på. Bare det å kjøpe mindre klær og ikke skifte ut pc og mobil så ofte. Så det vil si at at jeg nesten har mer klær enn skapplass (jeg har et stort garderobeskap og en forholdsvis stor komode) er ikke akkurat det man kaller miljøvennlig. Jeg kjøpte ny pc i vinter og tven, spisebordet, den megagigantiske lampa osv. hjemme ble nyinnkjøpt da vi flyttet inn i leiligheten på Tøyen for tre år siden. Joda jeg går på fretex, arver klær av mormor og liker loppemarked, men dette er minimalt.

Vi lever på toppen av verden og jeg er klar for å hjelpe resten av menneskeheten, så hvorfor lever jeg som en vestlig tulling?

Jeg tror svaret ligger i tankegangen ”Det er jo ikke nok at bare jeg gjør noe, alle må gjøre noe”. Etter det kommer ”andre lever jo mye verre enn meg, så det kan vel ikke være så farlig”. Jeg er ikke et prakteksemplar, snarer tvert i mot. Ja jeg sloss for en bilfri by, oljefritt LoVeSe, vindmøller osv, men likevel kaster jeg mat og kjører av og til bil til skolen (bare når jeg er hos pappa). Dette er litt ulogisk hva?

Mens vi spiste den siste frokosten på Hattavare diskuterte vil bla dette over bordet. Kjersti, mor i huset, mener at hver enkelt burde gjøre noe med det og at prinsippene burde endres og jeg er enig jeg, så jeg ser ikke grunnen til at vi ikke endrer oss vi som faktisk bryr oss.

Mange ser på oss NUere som ureflekterte, idealistiske tenåringer som ikke helt vet hva vi driver med og mye av det er nok sant. Om vi vil bli seriøse må vi ta et skritt til, faktisk ofre noe. Før det er vi rett og slett engasjerte ord og fine bannere.

 

Dette innlegget ble publisert i Grønt spa'tak, Natur og Ungdom, Politikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jeg er ikke et prakteksemplar

  1. JELLYFISH sier:

    Elskelskelsk

Legg igjen en kommentar

