Et vindu til en annen verden.

Hm. For en sær uke. Jeg har følt meg som om jeg var i en surrealistisk bobble av stjålet tid. En pause fra alt som heter virkelighet og et hulrom for å puste litt, være en annen, kanskje være meg selv. Denne uken har jeg blant annet stått utenfor vinduet til min egen ungdomstid og tittet inn. Jeg har fått se hvor morsomt de har det der inne, men pussig nok finnes det ingen ”ungdommer” der. Det er bare likesinnede, folk som ”meg”… tror jeg. For man skal jo tross alt spørre seg de store spørsmålene som ”hvem er egentlig jeg?”. Dette er noe alle lurer på på et punkt i livet, men jeg tviler på at det er mange som egentlig blir noe klokere. For hva er det egentlig som bestemmer hvem denne jeg-personen er? Det er definitivt ikke meg. Men jeg har vel kanskje noe å si i saken, om jeg tenker meg godt nok om. Jeg føler at i dagens samfunn er det veldig viktig å vite hvem man er og i alle fall være noen. Man må kategorisere og forklare seg selv. For eksempel så må jeg kategorisere meg som ung, hvit kvinne fra norden, panfil, student, bor på østkanten, er alternativ, er venstrevridd politisk sett. Listen utvides i forhold til hvilke situasjoner man befinner seg i. Jeg forstår at dette er viktig med tanke på at andre skal ha muligheten til å reagere ”riktig” i forhold til meg og kunne gjøre en overfladisk bedømmelse av hvem jeg er. Men ærlig talt, hvordan kan andre gjøre en bedømmelse av hvem jeg er når jeg ikke en gang vet selv… Hm. Alt har blitt så komplisert nå som ikke alt handler om lekser, dansetrening, lørdagsgodt og Cartoon Network. Alt skal være så jævla vanskelig. Husleie, skatt, matlaging, klesvask, ensomhet, ansvar, det er vel en delt av å bli såkalt voksen. Do synes jeg det er urettferdig er at hodet mitt på ingen måte har lyst til å følge samme kurve som ansvaret gjør. Ikke det at jeg ikke kan/liker å ta ansvar, men jeg skal love deg at det er vanskelig til tider. Når hjernen din insisterer på å være uforutsigbar, full av følelser og med en god porsjon galskap er det ikke så lett å få til alt på en gang. Det er under ombyggning, er det bare jeg som forstår det?

Så tilbake til min lille bobble av en uke. Jeg har jobbet ganske intenst med fotoprojektet mitt om tabu etter jeg kom hjem til Göteborg fra påskeferien. Man blir i en litt sær sinnsstemning av det. Veldig konsentrert og målrettet jobbing med slike temaer over litt lengre tid gjør at hjernen ikke helt tar opp de vanlige signalene rundt en. I stedet stiller den seg inn på en annen sekvens og Gud vet hva som kommer ut av den da. Men jeg liker det. Det er deilig å fokusere, å være i flow. Det gir meg energi og skaper glede, noe det har vært litt manko på i det siste. Jeg har blitt engasjert og nysgjerrig igjen(ja, enda mer enn vanlig). Etter så lang tid uten vanlig samfunnsfag- og historietimer tørster jeg etter kunnskap. Jeg vil diskutere politikk, arkitektur, med-menneskelighet og livet, tenk at jeg skulle være så heldig at jeg for en gang skyld for gjøre noe jeg virkelig vil. Jeg oppdaget denne uken at mitt intellekt var i ferd med å rømme fra hjernen min da den var på god vei ned i en søvn av tabloider, fitness og Gossip Girl. Men! Frykt ikke! Unge, sjarmerende, høyrevridde menn kommer til unsettning og utfordrer deg til å faktisk huske hvorfor du mener det du står for. Og, mitt kjære intellekt, jeg håper du kan tilgi meg for å ha forsømt deg så lenge.

Nå ble det mange digresjoner, men slik arbeider hjernen min akkurat nå og det var godt å få sluppet ut litt innestengt kreativitet og tanker. Snart er det Knutepunk og så er det Færøyreisen med klassen. Etter det er jeg så å si ferdig på Nordiska Folkehøyskolan og da skal jeg liksom på innsiden av vinduet jeg har tittet inn i gjennom hele denne uken. Hm. Lykke til Tyra

Tyra_Selvportrett_1

Dette innlegget ble publisert i Mindset, Vår og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Et vindu til en annen verden.

  1. Elise sier:

    Gleder meg til du kommer hjem!!!❤

  2. secretmoose sier:

    Jeg også faktisk❤ kind of

Legg igjen en kommentar

