Ærlighet…

…hva betyr det egentlig? Blandt mine nære og (ikke så) kjære er det mange som verdsetter ærlighet veldig høyt, men kommer vi ikke alle med hvite løyner i blandt? Alt fra julenissen til en eks vi møtte på.  Om det er i riktig intensjon, er det da ok? Om man vil skåne noen, eller det egentlig ikke betyr så mye, men kanskje ville misforstås, er det da feil? Og vil man egentlig ha et ærlig svar når man spør om man ser feit ut i den kjolen? Er ærlighet fortsatt like viktig som det var? Eller har ærlighet egentlig noen gang vært så viktig som vi skal ha det til?

Jeg personlig har oppdaget at jeg ikke er en veldig ærlig person. Jeg lyver skjeldent om viktige ting men slike ting som å si at jeg har det bra når jeg ikke har det eller at det går fint selvom jeg egentlig ble ganske fornærmet. Også unnskyldninger for å slippe ting eller for å skåne noen jeg potensielt kunne skuffet. For min del er livet full av løyner og jeg greier ikke å se hvordan jeg skal overleve uten. Betyr dette at jeg er en dårlig person? Jeg vet ikke. Det er vel derfor jeg spørr.

Oppgjennom har jeg såret mange med løynene mine og det værste er at jeg som oftest ikke får ordentlig dårlig samvittighet før jeg blir tatt. Det å erkjenne det er en rar følelse. Jeg føler meg som et dårlig medmenneske og at jeg er grusomt egoistisk. Alikevel så ser jeg tilbake på hendelser i livet mitt og grunnen for disse handlingene står der og lyser som et gigantisk neonskilt i Las Vegas. Jeg har tidligere gått igjennom veldig vanskelige erfaringer som har skrudd hjernen min om på en veldig rar frekvens. Det gjør meg redd og frustrert fordi jeg skjønner at jeg ikke burde være sånn. Jeg skulle ønske jeg var et godt nok menneske til å innrømme mine feil eller i det minste innrømme at jeg har løyet. Men jeg står her som en kronisk løyner og vet ikke hvordan jeg skal føler at det er galt.

Dessverre tviler jeg på at dette bare gjelder for meg. Jeg tror neste alle lyver litt hele tiden. I tillegg så vil vi ofte bli narret og legger også opp til at dette ikke skal være vanskelig. Men jeg lurer på hvorfor noen løyner er ok, mens andre ikke er det?

Hva har verden egentlig blitt når sanneheten ikke er bra nok? Selvportertt

Dette innlegget ble publisert i Mindset og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Ærlighet…

  1. Marius sier:

    Alle forteller en hvit løgn i ny og ne. Som at det går bra når det egentlig ikke gjør det. Men det er litt fordi folk flest bryr seg ikke om svaret, de vil bare se ut som om de bryr seg ved å spørre.
    Også vil man kanskje skåne sine nærmeste for unødvendig bekymring.

    Andre løgner er jeg omtrent ikke i stand til. Jeg er rett og slett en dårlig løgner. Også får jeg dårlig samvittighet.

    Det å filosofere over hvem man er, og hvorfor, er bare sunt, selv om det kan være vondt.
    Det at du tenker over dette gjør deg i grunn til en god person.

  2. Peter Collett sier:

    Jeg finner det som oftest tilstrekklig å unnlate å fortelle de mest ubehagelige av sannheter fremfor å spinne uriktige fremstillinger om samme emne. Taushetens makt er gjerne større enn løgnene, og man slipper å huske på hva det var man egentlig sa til hvem og hvorfor. Jeg ser sjelden noen grunn til å fortelle om noe jeg like godt kunne fortiet. «Speak not unless it improves upon the silence,» som Gandhi visstnok engang skal ha sagt. Dette hindrer meg selvsagt ikke fra å fortelle de latterligste skrøner bare for å finne ut hvor godtroende folk faktisk er, men det er jo en ganske annen sak.

    • secretmoose sier:

      Dog hva svarer du på et dirkete spørsmål du ikke vil svare på?

      • Peter Collett sier:

        Ikke alle svar besvarer faktisk spørsmålet man blir stilt. I kontekst kommer man ofte unna med å besvare spørsmål uten egentlig å besvare dem, hvis du skjønner. Det skal rimelig hard utspørring til før man blir tvunget opp med ryggen mot ærlighetens vegg.

      • secretmoose sier:

        Da er du mer slu enn jeg er når det kommer til ord. Og kanskje kaldere i slike situasjoner også.

Legg igjen en kommentar

