Hva skal du stemme?

I år er det stortingsvalg (http://www.valg-2013.no/). I år er jeg 18 år og får lov til å stemme. Hurra! Endelig får jeg bruke min rett og delta i demokratiet! Såh… hvilket parti skal jeg velge mon tro.. hmm.

Jeg skulle ønske jeg var definert på den ene eller den andre siden. Jeg er ikke kapitalist, komunist, nasist, feminist (heh) eller noen annen ist. Jeg kan til nød kalle meg sosialist, men jeg passer ikke helt i den boksen heller. Jeg har mange grunnleggende prinsipper som stemmer, men så har jeg altfor mange andre meninger til at det blir riktig. Dette er så komplisert. Kan man ikke bare være enten eller? Sukk.

Jeg har dessuten levd i eksil på folkehøyskole på landet utenfor Göteborg litt for lenge og til min forskrekkelse hadde de ikke Aftenposten der (eller noe som lignet). Bare en sammling av svenske aviser som ikke ga veldig mye mening uten å sitte mange timer og sette seg inn i svensk politikk. Jeg føler jeg har mistet mange politiske avgjørelser mens jeg har vært borte. Jeg har snubblet i demokrati-teppet og nå ligger jeg med ansiktet ned og finner ingen utsrtakt hånd som hjelper meg opp. Hvem burde vært der og hjulpet meg opp? Jens? Siv? Erna? Heiki? De er der i alle fall ikke.

Jeg er ikke enig med noen! (Ja, jeg vet, såå orginal og alle misforstår meg osvosv.) Jeg sitter bare her og sukker. Er det ikke et enkelt svar? Hva skal man gjøre?
-Stem oss og vi gir barna dine en bedre skolegang.
-Stem på oss og vi stopper global oppvarming.
-Stem vårt parti og vi gir deg lavere/høyere skatter.

Okei…men hva med DLD, EU, EØS og alle de andre fine forkortelsene? Noen ganger vil jeg bare si fuck samfunnet, fuck systemet, fuck staten, fuck all y’all, men jeg er jeg er en for stor del av samfunnet og det er en for stor del av meg. Jeg er en pessimist, alt går til helvete, natta.

Dette innlegget ble publisert i Mindset, Politikk og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hva skal du stemme?

  1. Marius sier:

    Stem Venstre.😛

Legg igjen en kommentar

