Hva ville du ha gjort?

I går spiste jeg og min bror middag med min far på Grønnland. Det var kjempehyggelig! Så vi bestemte oss for å gå et tur rundt i nærområdet. På torget utenfor der vi spiste satt det to unge (etnisk norske-ish) menn og spilte musikk for penger. De spilte veldig bra og pappa ville gjerne gi dem litt småpenger. Akkurat da han hadde funnet frem pengene kom det en mann fra Romania og ba om pengene hans. Ja, det var et douchebag-move, men da min far ble irritert og snakke høylytt til mannen gikk jeg og min bror bort. Det var en rar og vanskelig situsjon. Man vil jo gjerne være hyggelig og slikt, men det var ikke særlig hyggelig av mannen å prøve å stjele lønnen til musikkerene som satt og jobbet for det på gata. Men det var kanskje ikke riktig å kjefte på han eller?

Hva ville du ha gjort?
Hva skal man egentlig gjøre?

Jeg synes det her med romani og tigging er et veldig vanskelig tema. Jeg tørr nesten ikke snakke om det og jeg føler meg rar, hvit og rik, på en ekkel måte. Hva er egentlig politisk korrekt her? Og hva er rett å gjøre om man ser bort fra om det er politisk korrekt eller ikke?

Hm..

Dette innlegget ble publisert i Politikk og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hva ville du ha gjort?

  1. Marius sier:

    Jeg har sjelden kontanter på meg, så får ikke gitt selv om jeg hadde villet.
    Det er en del scams ute og går. For eksempel er det fire-fem stykker, både menn og kvinner som går rundt i T-banevognene på diverse linjer og deler ut lapper med en tekst om barnet deres og at det trenger melk. Melk! Jaha, tenker jeg. Hva med mat? Og hvor lønnsomt er det egentlig at så mange av dere (som selvfølgelig er i slekt med barnet) går rundt og tigger på t-banen?
    Og hva med tiggerne i Karl Johansgate, som sitter på bakken og tigger, helt til det kommer en grå Mercedes eller Audi eller hva det nå er, og plukker dem opp og slipper av nestemann på vakt?
    Det er et ubehagelig tema, men jeg velger å ikke ha kontanter med meg, av flere grunner, men også av denne.

  2. eliselystad sier:

    Føler deg, veldig. Skulle ønske det hadde vært flere kommentarer her, for jeg vil også se hva andre syns. Jeg vet at du ikke er rasistisk, hvit, rik eller ekkel, men jeg skjønner at det er ubehagelig. Mest er det jo ubehagelig fordi de har vel ikke så mye valg. Det er skumle bakmenn som truer med å sende dem ut av landet eller skade familiene deres. De har ikke særlig mye valg. Så for all del, man burde jo syns synd på tiggere, men man burde sint på bakmennene. Bastards.

Legg igjen en kommentar

