Hva så, Roskilde?

Herregud.tyra-5

Sindsyk god ide å dra på Roskilde som den første festivalen jeg har vært på noen sinne… Hm, nei ikke helt, Roskildefestivalen er vel en av de mer krevende festivalene, men det forhindret meg ikke i å ha en strålende festivalopplevelse!

Roskilde er et veldig spesielt sted og det var en rekke punkter som gjorde at jeg ikke ble slukt i dragsuget av den orange massen som fantes der. Hadde det ikke vært for mine danske venner som lot meg sove i de frivilliges «restricted camping», bort fra fyll, urin og spy, hadde jeg gitt opp etter ca to dager. Ei heller ville jeg klart meg om jeg ikke hadde de samme danskene som visste hvor, hva og hvem man skulle gjøre. Jeg følte meg som haikeren og de var min guide til galaksen.Roskilde13 006

Selvom det var store navn på Roskilde i år, var det ikke der de beste konsertopplevelsene fantes for meg. Den første mind blowing konsertopplevelsen jeg hadde var da vi tilfeldig dro innom Gloria, den minste scenen på hele området, og så en dubstep/house/electro-artist ingen av oss hadde hørt om. Lys-showet var helt spektakulert og musikken vår rå!

Ellers så lurer jeg litt på hvilken konsertopplevelse jeg synes var best.. hm, la meg tenke litt høyt her. For meg var det en barndomsdrøm som kom i oppfyllelse å se Turboneger live. Å kunne synge med på «fuck the world» og «I got erection» var magisk, men det var midt på dagen på Orangestage og jeg sto ikke i piten så det ble ikke så kul stemning for oss.
Parquet Courts var også rimelig bra. Da var jeg til og med nesten på første rad med en mosh pit bak meg, men jeg synes ikke musikken var den beste selvom stemningen var på topp.tyra-1
Jeg tror kanskje koker ned til Kvelertak og Kraftwerk.
Kvelertak var rått! Vi sto i piten, headbanget til hodet nesten falt av og var fullstendig med. Bandet har endret musikken en hel del og jeg likte den bedre før (I liked it before it was cool #hipstersdontsayswag), så er Kvelertak virkelig magiske live. Det var en så bra konsert at telefonen min strøk med.

Dog, søndag kveld, alle er helt brukte og man går til tuborgboden for å kjøpe øl. Da får man utdelt 3d-briller. Til hva da spør du? Jo, nå skal du høre, til motherfuckings Kraftwerk så klart! Kraftwerk, helt insane. Det startet ikke så godt da vi sto ganske langt bak og så ingen ting. Ikke av gutta, ikke av 3d-showet, nada. Så vi gikk for å prøve piten og der var det masser av plass! Jeg sto på andre rad, rett forran de nå ganske gamle gutta i Kraftwerk og ga det siste jeg hadde av energi til Roskilde 13 kuleste og virkelig beste konsert. Det hele var rimelig euforisk.

Jeg hadde veldig mange fine opplevelser på Roskilde, men den aller fineste av dem alle var å sitte ved innskjøen og snakke om alt og ingenting og se solen stige bak K-tårnet. Det er en av de fineste øyeblikkene jeg har hatt i livet så langt.

roskilde13_soloppgang

(Takk til fantastiske fotograf Allan Eising for så fine bilder)

Dette innlegget ble publisert i Happy hour, Reise, Sommer og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

