Du er ikke kul nok

I dagens samfunn legges det ekstremt mye vekt på utseende. Jeg vet jeg bruker ordet ekstremt ganske mye, men denne gangen er betydningen sykelig og helt ute av kontroll. Selvom jeg er ganske klar over at både jeg og andre finner meg selv vakker og attraktiv blir jeg usikker og lei meg når jeg ser meg selv i forhold til andre kvinner på min alder. Jeg er klar over at jeg kan endre meg selv om jeg virkelig går inn for det og for min egen helse sin del er dette noe jeg ønsker å gjøre. Dette blir dog feil når min største motivasjon er utseende og at helsen min bare er en beleilig bi-effekt. Jeg burde ikke trenge å jobbe rævva av meg (bokstavelig talt) for å behage et samfunn med disse sykelige kroppsidealene. Likevel er det det det til syvende og sist kommer til.

Jeg lurer på om det er en av de tingene som freaker meg ut i skolesammenhenger. I mitt «naturlige habitat» der jeg har venner som kjenner meg og aksepterer meg uansett om jeg er størelse s eller xxl føler jeg meg ikke så truet og usikker når det kommer til utseende. Derimot sammenhenger hvor alle er usikkre og ender med å dømmer hverandre etter stil, vekt, kulhet og generelt utseende er jeg som bambi forran lyktene på en bil. Er det kanskje det som gjør at ungdom i dag generelt sliter med mer depresjon, angst og andre psykiske plager nå enn før?

Dette innlegget ble publisert i Mindset, Skole og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

